Kaip pasinaudoti parama įsigyjant elektromobilį, paspirtuką ar dviratį

Kas nėra girdėjęs patarlės „Jei gali nedainuoti, nedainuok“? Jei kalbėtume apie darnų judumą ir aplinkai draugiškų transporto priemonių pasirinkimą, ją kuo puikiausiai galime transformuoti ir šitaip: „Jei gali neteršti aplinkos vairuodamas, neteršk“. Juo labiau, kad jau ne vienus metus valstybė siūlo pasinaudoti specialia parama įsigyjant mažiau taršų automobilį ar alternatyvų transportą.
Važinės švariau ir pigiau
Gargždiškis Artūras Petrikas artimiausiu metu ketina atsisakyti vieno seno šeimos automobilio ir pasinaudoti valstybės kompensacija bei įsigyti elektromobilį, kuriuo važinėtų žmona.
„Šitą mintį brandinu jau seniai, o ypač nuo praėjusių metų, kai pasinaudojau kita valstybės skatinamąja priemone ir ant savo namo stogo įsirengiau saulės elektrinę. Kadangi naudojuosi atsinaujinančiu energijos šaltiniu, tokio transporto įsigijimas mūsų šeimai būtų itin didelis privalumas. Taptume ne tik draugiškesni aplinkai, mažiau ją terštume, bet dar ir važinėtume nemokamai.
Aišku, mums labai patogu dar ir dėl to, kad atstumai, kuriuos kasdien tenka įveikti man ar žmonai, vykstant į darbą ar vežant vaikus į darželį bei kitais būtinaisiais reikalais, nėra labai dideli – viskas išsidėstę pakankamai arti namų, tad per dieną nuvažiuojame vidutiniškai ne daugiau kaip 20–30 kilometrų“, – pasirinkimo motyvus dėsto jaunas vyras.
Pasak A. Petriko, jis dar smulkiai nesidomėjo, kokius būtent žingsnius reikės žengti, norint įsigyti elektromobilį, tačiau neabejoja, kad sudėtinga tikrai nebus. „Jau turiu šiokios tokios patirties, – šypsosi pašnekovas. – Aplinkos projektų valdymo agentūrai teikiau paraišką dėl saulės elektrinės. Viską užpildžiau pats, neiškilo jokių problemų ir biurokratinių trukdžių. Manau, tas pats bus ir su paraiška dėl elektromobilio. Tuo labiau, kad šia valstybės parama jau pasinaudoję pažįstami sakė, kad visas procesas tikrai itin paprastas ir pakankamai greitas“.
Siūlo tris priemones
Kaip teigia Aplinkos projektų valdymo agentūros prie LR Aplinkos ministerijos Nacionalinių valdymo programų direktorius Jonas Balkevičius, mechanizmas, padedantis žmonėms įsigyti aplinkai draugiškas transporto priemones Lietuvoje sėkmingai veikia jau beveik dvejus metus.
„Pirmoji priemonė, pastūmėjusi žmones prisidėti prie darnaus transporto pasirinkimo, startavo 2019 metų pabaigoje. Praėjusiais metais buvo pasiūlytos dar dvi papildomos priemonės ir šiuo metu jų jau yra 3. Viena jų yra orientuota į elektromobilių įsigijimo skatinimą – už įsigytą naują elektromobilį žmogus gali pretenduoti į 5000 eurų, o už naudotą – 2500 eurų kompensaciją. Jei asmuo papildomai atiduoda sunaikinti savo seną taršią transporto priemonę, papildomai iš valstybės gauna dar 1000 eurų“, – pasakoja J. Balkevičius ir priduria, kad kitos priemonės skatina mažiau taršaus transporto, taip pat dviračių, paspirtukų įsigijimą, viešojo transporto ar dalijimosi paslaugų pasirinkimą.
„Jei žmogus atiduoda sunaikinti savo seną taršų automobilį, jis nebūtinai turi rinktis elektra varomą mašiną – asmuo gali pretenduoti į valstybės paramą, pasirinkti ir įsigyti mažiau taršią transporto priemonę, kurios CO2 emisija yra ne didesnė nei 130 g/km ir kuri yra varoma kitais degalais nei dyzelinas. Taip pat galima rinktis ir L klasės elektrinę transporto priemonę – elektrinį motorolerį arba elektrinį motociklą“, – teigia J. Balkevičius.
Renkasi alternatyvų transportą
J. Balkevičius atkreipia dėmesį, kad didžiausio visuomenės susidomėjimo sulaukė priemonė, kuria skatinamas alternatyvaus transporto (elektrinio paspirtuko, dviračio) įsigijimas, visuomeninio transporto pasirinkimas bei dalijimosi paslaugos. „Ši priemonė kol kas yra populiariausia – praėjusiais metais sulaukėme daugiau kaip 12 000 paraiškų, šiemet esame gavę jau daugiau nei 5000 paraiškų“, – pastebi J. Balkevičius.
Pasak pašnekovo, šiemet alternatyviam transportui įsigyti yra numatytas 6 milijonų eurų biudžetas, elektromobiliams – 5 milijonai, o mažiau taršioms transporto priemonėms – 4 milijonai.
„Paraiškas galima teikti iki pat metų pabaigos arba kol pakaks kvietimams skirtų lėšų. Iš paspirtukams, dviračiams, viešajam transportui, automobilių dalijimosi paslaugai įsigyti numatytų lėšų jau yra panaudota apie pusė sumos, tuo tarpu elektromobiliams įsigyti valstybė žmonėms jau kompensavo apie 1,5 milijono eurų“, – pasakoja J. Balkevičius.
Į klausimą, ką daryti nusprendus atsisakyti seno taršaus automobilio ir norint pasinaudoti valstybės parama, Aplinkos projektų valdymo agentūros prie LR Aplinkos ministerijos Nacionalinių valdymo programų direktorius paaiškina: „Jei žmogus apsisprendė įsigyti mažiau taršią ar alternatyvią transporto priemonę, pirmiausia turėtų savo seną taršų automobilį išregistruoti, atiduoti sunaikinti, gauti transporto priemonės sunaikinimo pažymą ir įsigyti tokią priemonę, kokią yra suplanavęs. Beje, svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad pretenduoti į kompensaciją gali tas asmuo, kuris sunaikinto taršaus automobilio savininku buvo ne trumpiau nei vienus metus ir kurio techninė apžiūra galiojo iki nustatytos datos“, – pabrėžia J. Balkevičius.
Kalbant apie elektromobilius, dažniausiai žmonės, anot pašnekovo, renkasi naudotus: iš visų gautų paraiškų matyti, kad maždaug ketvirtadalis perka naujus, likusieji – naudotus, tačiau ne senesnius nei 5 metų automobilius. Renkantis mažiau taršias mašinas, pretenduojant į kompensaciją, būtina įsigyti ne senesnį kaip 7 metų automobilį.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija ir finansuojama Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.
 

Dalintis socialiniuose tinkluose